Нові штрафи для керівників і кримінальна відповідальність для ухилянтів: інтерв’ю з речником ТЦК
Чи будуть штрафи нараховуватись автоматично, якщо не оновити дані протягом 60 днів, нові терміни проходження ВЛК та чому “Резерв+” не позбавляє від отримання повістки на вулиці — Фокус разом з речником обласного ТЦК та СП відповідає на 10 найактуальніших питань щодо нового закону про мобілізацію.
Мобілізація є однією з найгостріших тем для українців. Зміни до законодавства, нові правила для підприємств та суттєві штрафи за порушення вимог стали предметом активних обговорень як у суспільстві, так і серед бізнес-спільноти. Щоб роз’яснити нововведення та їхні наслідки для військовозобовʼязаних, роботодавців і працівників, Фокус звернувся до речника Полтавського обласного ТЦК та СП майора Романа Істоміна.
Що буде після 60 днів: від штрафу до кримінальної відповідальності
Що буде, якщо не оновити дані протягом 60 днів? Всім автоматично нарахують штрафи? Чи їх виписуватимуть у тому разі, якщо громадян зупинять працівники ТЦК?
Ну, я не можу говорити про те, що буде через 60 днів, тому що про це трішки рано говорити. Але якщо військовослужбовці ТЦК та СП під час перевірки військово-облікових документів з’ясують, що громадянин не виконав вимогу закону і не уточнив свої персональні дані, найімовірніше, йому буде вручена повістка. Передбачено порядком перевірки військово-облікових документів, якщо дані документа та бази даних не співпадають — для уточнення даних вручається повістка. Ну й, звичайно, за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію передбачено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу. Станом на сьогодні це від 17 000 до 25 500 гривень.
Про автоматичне нарахування штрафів я повідомити нічого не можу. Але якщо буде з’ясовано, що дані не оновлені, то, звичайно, людина має бути оштрафована.
Як буде стягуватись штраф: спишуть з рахунку певну суму і до наступного штрафу не чіпатимуть? Чи можуть арештувати квартиру, якщо не сплатити штраф?
Ну давайте почнемо з того, що списувати гроші з рахунків, арештовувати квартири або гроші на рахунках не входить до компетенції ТЦК та СП. Якщо громадянин порушує правила військового обліку або законодавство про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, на нього накладається дійсно штраф. Якщо він протягом 15 днів його не сплачує, ми надсилаємо постанову про адміністративне стягнення до відділу Державної виконавчої служби для виконання цієї постанови в примусовому порядку. Виконавча служба здійснює примусове стягнення, але, наскільки мені відомо, це вже буде в подвійному розмірі суми штрафу, і також правопорушнику доведеться заплатити виконавчий збір. Заходи примусового виконання рішень описані в статті 10 Закону України “Про виконавче провадження”. Але, як я вже казав, це не компетенція ТЦК та СП, тому я не готовий коментувати, як це саме вони роблять.
Стосовно повноважень саме ТЦК, то до Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” додано нову статтю 27, яка називається “Заходи впливу”. Нею передбачається, що якщо громадянин України не виконав своїх обов’язків щодо мобілізації та вчиняє у такий спосіб адміністративне правопорушення, передбачене статтею 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, начальник ТЦК та СП звертається до поліції щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК.
У разі отримання письмової відповіді від поліції про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення, начальник ТЦК надсилає такому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом вимогу про виконання обов’язків. У разі, якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного обов’язку, ТЦК та СП звертається до суду стосовно тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації на строк до виконання або відкликання такої вимоги. Далі вже буде судове рішення.
Чи можуть накладати повторно штрафи за одне і те саме правопорушення? Наскільки ймовірно, що після 3-го або навіть 2-го штрафу може настати кримінальна відповідальність?
Повторний штраф накладається у разі вчинення повторного правопорушення. Мені важко уявити злочини, коли за одне правопорушення громадянин притягується двічі. Якщо він не прибув за повісткою, за однією йому виписується один штраф. Якщо йому повторно вручена повістка і він не прибув — це вже інший штраф за інше правопорушення. Так, в КУпАП є таке положення про повторне порушення протягом року правил військового обліку, зокрема. Але правопорушення буде інше. Це ж не те, що за одне правопорушення кілька разів стягується штраф. Просто повторно він вчиняє правопорушення і повторно на нього може бути накладений штраф.
Якщо дії громадянина вже не обмежуються порушеннями правил військового обліку або законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, а він уже свідомо ухиляється від мобілізації — тоді так. Тоді може бути порушено кримінальне провадження за статтею 336 Кримінального кодексу України. Ухилення від призову на військову службу від мобілізації карається позбавленням волі на строк від 3 до 5 років. Але знову ж таки, це вже суд визначає, яке саме покарання за цією статтею призначити.
Чи може бути ситуація, коли, умовно, платиш штраф раз на три місяці (або списують) і так буде продовжуватися безкінечно?
Сплата штрафу — це ж не спосіб відкупитися від своїх обов’язків. І, крім того, адміністративне покарання не звільняє від виконання військового обов’язку. Тобто громадянин може заплатити штраф і бути призваним на службу за мобілізацією, тобто він все одно повинен виконати свій обов’язок.
Оновлення даних через “Резерв+” і повістки на ВЛК
Чи обов’язково оновлювати дані саме в тому ТЦК, в якому стоїш на обліку? Чи можливо стати на облік в іншому ТЦК без явки у свій “старий” ТЦК? Який пакет документів потрібен для того, щоб оновити дані в іншому ТЦК?
Загалом громадянин, який перебуває на військовому обліку і хоче змінити своє місце проживання, спочатку повинен знятися з військового обліку за попереднім місцем проживання, потім встати на військовий облік за новим місцем. Але якщо виникають форс-мажорні ситуації, наприклад, зараз війна в Україні і людина є внутрішньо переміщеною особою або її населений пункт взагалі перебуває під тимчасовою російською окупацією, вона може прибути до ТЦК саме за своїм новим місцем проживання і встати на військовий облік без явки в свій “старий” ТЦК.
З документів: насамперед потрібно приходити з особистими документами та військово-обліковими. Тобто це паспорт, код, військовий квиток або тимчасове посвідчення, чи посвідчення про приписку. Якщо ми кажемо про оновлення даних, то потрібно брати всі документи, які підтверджують зміни цих самих даних. Але якщо ми говоримо про уточнення своїх персональних даних, які треба оновити протягом 60 днів, то зробити це можна взагалі без відвідання ТЦК, оскільки законом передбачено, що зробити це можна у ЦНАПі або навіть за допомогою застосунку “Резерв+”.
Виникають ситуації, коли після оновлення своїх даних в “Резерв+” людина на вулиці зустрічає працівників ТЦК і їй все одно виписують повістку. Чому так відбувається?
“Резерв+” так само, як витяг з ЦНАПу, лише є підтвердженням того, що громадянин уточнив свої персональні дані протягом 60 днів. Тобто одна норма — це уточнити свої дані, інша ж норма — внесені зміни до Закону про мобілізаційну підготовку та мобілізацію і про правовий режим воєнного стану — кожен громадянин України чоловічої статі віком від 18 до 60 років повинен мати при собі військово-обліковий документ разом з документом, що посвідчує особу, та пред’являти їх за вимогою військовослужбовців ТЦК та СП або поліцейських. Це інша норма.
Тобто, якщо громадянин навіть має відстрочку, але в нього немає при собі військово-облікових документів (військового квитка, або тимчасового посвідчення військовозобов’язаного, або, для призовників, посвідчень про приписку до призовної дільниці) — це вже є правопорушення, це вже штраф. Це вже повістка до ТЦК для винесення постанови про адмінправопорушення. І ця норма працює вже, а не через 60 днів.
І військовослужбовці ТЦК, так як і поліція, мають право перевіряти ці військово-облікові документи.
Наскільки висока ймовірність, що, прийшовши в ТЦК оновити дані, тебе одразу ж відправлять на ВЛК, а потім вручать і “бойову” повістку?
Якщо ми говоримо про уточнення своїх персональних даних протягом 60 днів на виконання закону, то таких громадян на ВЛК ми не направляємо. На ВЛК вони будуть викликані окремо пізніше, в разі потреби. Так от, наприклад, якщо в реєстрі немає інформації, після цих 60 днів з’ясується, що людина уточнила персональні дані, але інформації про її придатність немає в реєстрі, надсилається повістка на проходження військово лікарської комісії. Але, крім закону, є постанова Кабміну №1487, яка працювала до цього і працює зараз, її ніхто не відміняв. Якщо громадянин прийшов за повісткою до ТЦК та СП, то його направляють на ВЛК — в цьому немає нічого протизаконного, тому що один з пунктів, як я вже казав, в базі “Оберіг” є інформація про придатність. Так що таке може бути, але це різні процеси, які йдуть паралельно — уточнення персональних даних протягом 60 днів, ну і елементарна перевірка документів, оповіщення, яке здійснюють військовослужбовці ТЦК, зокрема в громадських місцях або за адресами проживання.
Тобто можна прийти уточнити дані, але, наприклад, ВЛК завантажені або інші чинники, що відразу навіть на комісію не направляють, навіть якщо по повістці прийшов. Але якщо на ВЛК направляють, навіть якщо відразу, а не через два тижні, в цьому немає нічого протизаконного.
Тепер на проходження ВЛК дається не більше 14 днів (згідно з наказом №402 Міноборони від 4.05.2024 р.), але це все визначається з урахуванням необхідного отримання повної та об’єктивної інформації про стан здоров’я людини. Повістка на відправку може бути вручена відразу, може бути вручена через певний час після ВЛК. Але знову ж таки, враховуючи потребу комплектування Збройних сил України, враховуючи потребу направити до певних навчальних центрів військовозобов’язаних за певною військово-обліковою спеціальністю. Не передбачено жодним законом, що це повинно бути, наприклад, в той самий день після проходження ВЛК, або це може бути не раніше трьох днів, чи щось того — такого ніде немає в законі.
Чи є на законодавчому рівні заборона на довідки/результати досліджень з приватних медичних установ на проходження ВЛК? Бо була певна інформація, що саме з приватних медзакладів такі довідки не приймались.
Відразу хочу сказати, що військово-лікарські комісії, на які ТЦК направляють військовозобов’язаних громадян для визначення їхньої придатності до військової служби за станом здоров’я, не є складовою частиною ТЦК. Це все таки цивільні лікарі, які працюють в комунальних або державних лікувальних закладах. Про якісь заборони, передбачені законодавством, я не чув. Загалом, наскільки мені відомо, довідки з приватних медичних установ брати можна, можна їх показувати. А от чи враховувати ці довідки, чи ні — це вже вирішує комісія. Для ТЦК та СП документом, який, скажемо так, визначає придатність, є лише довідка ВЛК.
Тобто ми в ТЦК однозначно ніяких довідок з приватних закладів не розглядаємо, тому що придатність до військової служби визначається лише військово-лікарською комісією.
Повістка на роботу
Згідно з новим законом про мобілізацію, наскільки висока ймовірність, що повістка прийде на підприємство, та чи будуть нести відповідальність керівники цих підприємств за невчасне реагування на повістки?
Повістка на підприємство не є чимось новим. Навіть до набрання чинності новим законом у керівників підприємств були обов’язки вести військовий облік, повідомляти про своїх військовозобов’язаних працівників до ТЦК. Ну і за нашою вимогою сповіщати їх про необхідність прибути до ТЦК та СП для уточнення своїх військово-облікових даних.
Якщо ми кажемо про тепер, то керівники підприємств, установ, організацій з отриманням розпорядження начальника РДА про проведення заходів мобілізації або розпорядження начальника ТЦК та СП про виклик резервістів та військовозобов’язаних повинні видати наказ керівника підприємства про проведення оповіщення, перелік осіб, які підлягають оповіщенню, способи їхнього доставлення до ТЦК тощо. Також вони повинні організувати через відповідальних осіб, які зазначені у відповідному наказі осіб, здійснення оповіщення у робочий час працівників підприємств шляхом вручення повісток під особистий підпис. Повістки для оповіщення надаються представниками ТЦК разом з відповідним розпорядженням. Повідомити письмово у триденний строк до ТЦК та СП про результати оповіщення та виконання резервістами та військовозобов’язаними вимог законодавства. Також вони повинні забезпечити прибуття резервістів та військовозобов’язаних шляхом їхнього перевезення від підприємства до пунктів збору або до військових частин, якщо це резервісти, чи звільнення їх від виконання обов’язків з урахуванням часу, необхідного для прибуття до ТЦК, та в разі потреби, час на зворотний шлях. Ну і вони повинні невідкладно інформувати ТЦК та СП про працівників, які відмовилися від отримання повісток, та працівників, які написали заяви про звільнення.
Дійсно, за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та керівників підприємств, навіть на керівників громадських об’єднань накладається штраф від 2000 до 3500 неоподаткованих мінімумів доходів громадян. Станом на сьогодні це від 34 000 до 59 500 гривень.
Штрафи накладаються на керівників підприємств, тобто на посадових осіб.
Норма працювала і до того, але зараз іншим законом підняли штрафи. Крім того, на виконання закону вийшла постанова Камбіна №560, в якій вже повністю прописані обов’язки. Тобто, якщо раніше це було в різних законах, було, можливо, трішки сумбурно, то тепер чіткі обов’язки, чіткі повноваження у керівників підприємств.
Comments (0)