Хліб, ковбаса, солодощі. Що та як подорожчає через зростання ціни електроенергії для бізнесу
Окрім населення, із подорожчанням вартості електроенергії зіткнувся цього літа і бізнес, зокрема про тиск нових цін на електричну енергію на собівартість виробництва вже заявили виробники харчопрому та аграрії. Фокус дослідив, які продукти коштуватимуть вище під впливом зростання вартості електроенергії.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), підвищила граничні ціни на електроенергію для бізнесу. Так, згідно з постановою, від 1 червня на ринку встановили нові максимальні граничні ціни для бізнесу. Фокус дослідив, як саме вони змінилися та чи відчують українці на своєму гаманцю зростання вартості електричної енергії для бізнесу.
Підвищення ціни електроенергії для бізнесу: скільки тепер платять підприємства
У НКРЕКП стверджують, що підвищення граничних цін дозволить збалансувати ринок електроенергії. Так, на ринку на добу наперед (РДН) і внутрішньодобовому ринку (ВДР) встановили максимальні граничні ціни з 00:00 до 07:00, з 11:00 до 17:00 на рівні 5600 грн/МВт·год. До 1 червня для часу з 00:00 до 07:00 ціна становила 3000 грн/МВт·год. Для слоту з 11:00 до 17:00 ціна не змінилася.
Нові граничні ціни на електроенергію для бізнесу з 1 червня такі:
- ціна із 07:00 до 11:00 та з 23:00 до 24:00 — 6900 грн/МВт·год; (була із 07:00 до 08:00 — 5600 грн/МВт·год, з 23:00 до 24:00 — 3000 грн/МВт·год). Із 08:00 до 11:00 ціни залишаються без змін;
- від 17:00 до 23:00 нова ціна — 9000 грн/МВт·год, а була — 7500 грн/МВт·год.
Мінімальна гранична ціна — 10 грн/МВт·год.
Із підвищенням тарифів для бізнесу слід очікувати пришвидшення інфляції
На балансуючому ринку встановлені максимальні граничні ціни:
- з 00:00 до 07:00 на рівні 6600 грн/МВт·год (була 4000 грн/МВт·год);
- із 07:00 до 17:00 та з 23:00 до 24:00 ціна дорівнює 8250 грн/МВт·год, а була із 07:00 до 17:00 аналогічною, а з 23:00 до 00:00 — 4000 грн/МВт·год;
- із 17:00 до 23:00 встановлена ціна 10 000 грн/МВт·год (раніше межа ціни становила 8250 грн/МВт·год).
Мінімальна гранична ціна — 0,01 грн/МВт·год.
Із підвищенням тарифів для бізнесу слід очікувати пришвидшення інфляції, вважає фінансовий аналітик Андрій Шевчишин.
“Лише підвищення на 63% цін на електроенергію підвищить інфляцію на понад 1%. Місяць до місяця. Ми розуміємо, що відсутність електроенергії, саме пришвидшення цін на неї призведе до того, що ціни зростатимуть, адже ритейлери будуть закладати цю складову в ціну товару”, — пояснив Фокусу Андрій Шевчишин.
Споживання і собівартість: скільки електроенергії потрібно бізнесу
Очікується, що зростання вартості електроенергії для бізнесу вплине на зростання собівартості виготовлення продукції, а значить, і споживачі відчують це, адже виробники будуть підвищувати ціни.
Найбільше споживають електроенергії в Україні феросплавні заводи. Ці підприємства використовують електропечі, тобто основним енергоносієм для них є електроенергія. Далі йдуть електрометалургійні підприємства з виробництва труб, коліс, а також гірничо-збагачувальні комбінати.
Очікується, що зростання вартості електроенергії для бізнесу вплине на зростання собівартості виготовлення продукції, а значить, і споживачі відчують це, адже виробники будуть підвищувати ціни
Структура споживання електроенергії в Україні за основними групами споживачів розподіляється так*:
- промисловість — 41,7%;
- населення — 30,9%;
- комунально-побутове господарство — 12,0%;
- транспорт — 4,9%;
- сільське господарство — 2,9%;
- будівництво — 0,8%;
- інші непромислові споживачі — 6,8%.
*дані Міненерго
Як подорожчання електроенергії підніме ціни на споживчі товари
Фокус поцікавився, як саме здорожчання електрики вплине на продуктовий кошик українців. За словами економічного експерта Дмитра Чуріна, потрібно готуватися до значного спалаху цін.
“Загалом у світі спостерігається певне зростання цін на продукти харчування. Відповідно, в Україні також у травні відбулося зростання цін на окремі продукти, зокрема Держстат зазначає про подорожчання хліба у середньому на 0,8% за минулий місяць. З початку року хлібобулочні вироби подорожчали в середньому на 6,5%. На жаль, ціни для кінцевих споживачів продовжать зростати у найближчі місяці. Насамперед новий сплеск цін буде зумовлений зростанням вартості електроенергії як для бізнесу, так і для населення”, — сказав директор аналітичного департаменту інвестиційної компанії Eavex Capital Дмитро Чурін.
Від початку року хлібобулочні вироби подорожчали в середньому на 6,5%. На жаль, ціни для кінцевих споживачів продовжать зростати і найближчими місяцями
Дійсно, проблеми з електропостачанням та підвищення ціни електричної енергії стали однією з основних проблем, з якими вже зіткнулися промислові та продовольчі галузі в Україні. Так, Фокус уже повідомляв, що в наступні кілька місяців вартість продукту №1 — хліба, може зрости на 30%.
За заявою президента Всеукраїнської асоціації пекарів, директор ТОВ “Київхліб” Юрія Дученка, до здорожчання електрики для галузі додаються і аварійні відключення.
“Хлібна галузь споживає не так багато електроенергії, проте аварійні відключення, відключення поза графіком, призводять до виробництва бракованої продукції, виходу з ладу обладнання. Не всі заводи можуть працювати на генераторах. А ті, що можуть, мають бути попереджені, щоб планово переключити виробництво на аварійну роботу на 2-3 години, не більше. Ситуація вже призвела до дефіциту потужностей, адже є заводи, які не можуть відновити обладнання через блекаути”, — сказав експерт.
На виробництво бакалії, а саме круп, борошна, пластівців тощо, також вплине як дефіцит, так і підвищення вартості електроенергії.
Як розповів порталу AgroPorta комерційний директор, співзасновник ТОВ “ТЕРРА” Олександр Ясинський, підвищення тарифів на електроенергію позначиться на рентабельності виробництва. Навіть незважаючи на те, що виробники використовують альтернативний вид енергії, наприклад, парові котли, що працюють на зернових відходах, зміни будуть відчутні найбільше на таких соціальних продуктах як крупи та пластівці.
Від підняття ціни на електроенергію насамперед збитки понесе виробник, особливо ті підприємства, які працюють чесно на ринку, платять податки, у яких офіційно оформлений штат працівників
“Від підняття ціни на електроенергію насамперед збитки понесе виробник, особливо ті підприємства, які працюють чесно на ринку, платять податки, у яких офіційно оформлений штат працівників. І неважливо, яке саме рішення прийме виробник продукції — чи то буде підняття ціни (а значить, втрата споживача), чи то зменшення прибутковості підприємства, але це будуть збитки”, — сказав Олександр Ясинський.
Тож очікувано, що споживачі можуть відчути зміни цін на бакалійну продукцію вже за 2-3 місяці.
Споживачам слід підготуватись і до підвищення цін на інші продукти: солодощі, ковбаси, м’ясо, адже усі підприємства харчопрому використовують електричну енергію та сплачують за нею за договорами із постачальниками. Підвищення витрат на оплату рахунків за електроенергію компанії та ФОПи будуть закладати у ціни для споживачів.
Що далі: які продукти подорожчають в Україні
За даними опублікованого звіту Держстату станом на червень 2024 року зросли ціни на такі основні позиції, як продукти харчування, а саме фрукти (10,4%), овочі (1,3%), риба та морепродукти (0,9%), цукор (0,6%), хліб (0,7%).
Економіст, фінансовий аналітик Андрій Шевчишин пояснив Фокусу таке зростання цін перш за все фактором зберігання продукції, а також девальвацією гривні.
“Саме фрукти до нас завозяться. Тож ціни на них зросли. Алкогольні та тютюнові вироби зазнали своїх підвищень. Також на ціни впливає транспортна складова, паливо, яке зросло та інші складові. Я вважаю, що ми пройшли інфляційне дно в попередні місяці — в березні-квітні. Зараз ми на шляху пришвидшення інфляції наступними місяцями”, — сказав фінансовий аналітик Андрій Шевчишин.
Здорожчають не лише продукти харчування, але й ціни компаній, які надають послуги, малих бізнесів та підприємств, а також чек в ресторанах та кафе
За його словами, здорожчають не лише продукти харчування, але й ціни компаній, які надають послуги, малих бізнесів та підприємств, а також чек в ресторанах та кафе, адже в період відключень вони потребують генерації, відповідно витрачають на бензин чи дизель на підтримку свого виробництва.
“Ми бачимо, як стрибнула гривня, перевищила позначку 40 грн. Це додатковий стимул інфляції та девальвації гривні. Тобто імпортні товари — ті ж самі овочі, фрукти зростуть в ціні. Сюди ж додаються проблеми з їхнім зберіганням за відсутності електрики”, — пояснив Шевчишин.
Він також нагадав, що з 1 липня підвищуються акцизи на паливо, що призведе до нового поштовху цін, адже кожний товар потрібно доставити до точки призначення.
“Молоко потрібно зібрати і молоковоз повинен проїхати і привезти продукт на молокозавод. Тож всі ці складові будуть тиснути на фінальні інфляційні показники. Зазвичай червень та липень, коли в людей з’являється своя городина, є місяцями з низькою інфляцією. Проте, на жаль, є ризик, що цього року ми будемо мати їх, як інфляційні. Я прогнозую, що інфляція може досягти 2%. Липень також покаже інфляцію через підвищення акцизів на паливо. Хлібозаводи використовують електроенергію, отже, і тут будуть наслідки для цін”, — додав Шевчишин.
За його словами, слід очікувати підвищення цін і на електротовари в Україні. Таку ситуацію він пояснює спекулятивною складовою. Йдеться про такі товари, як павербанки, світильники на акумуляторах, сонячні панелі, інвертори. Внаслідок підвищення попиту і дефіциту на складах таких товарів ціни цього літа неодмінно будуть зростати.
Comments (0)