У Європи є свої літаки, які можна передати Україні, але є й інша проблема / Колаж УНІАН, фото - Zelenskiy Official, Getty Images

Американські F-16 стали одними з перших західних винищувачів, які прибули в Україну після початку повномасштабного вторгнення РФ. Ці літаки допомагають захищати українське небо від ворожих атак, але минулого тижня президент США Дональд Трамп наказав призупинити військову допомогу Україні, через що Європі доведеться шукати способи заповнити прогалини, зокрема в повітрі.

У Business Insider з’ясували, чи здатні європейські країни задовольнити потребу України у винищувачах без допомоги США.

Зазначається, що Україна почала запитувати F-16 майже відразу після повномасштабного вторгнення Росії в лютому 2022 року. Переважно, ці винищувачі передавалися європейськими союзниками, але з дозволу США.

Науковий співробітник Інституту Азії Гріффіта і колишній офіцер Королівських ВПС Австралії Пітер Лейтон розповів журналістам, що українські F-16 збили велику кількість безпілотників і крилатих ракет Росії, а також вразили наземні цілі поблизу поля бою. Проте експерти сходяться на думці, що Україна не отримала достатньо винищувачів, щоб змінити напрямок війни в цілому.

Багато союзників України мають більше F-16, які вони могли б надати Києву, і дії Трампа можуть спонукати їх відправити більше. Оскільки ці винищувачі американського виробництва, Трамп може заблокувати їхнє відправлення в Україну, підкреслили у виданні. Європейським країнам довелося довго чекати дозволу США на відправку своїх F-16.

Лейтон додав, що США також можуть припинити постачання запасних частин для F-16. Через це український парк американських винищувачів може поступово прийти в непридатність.

“У європейських країн є багато запасних частин, але якщо США не дадуть дозволу на їхню передачу, європейські країни не зможуть постачати їх Україні”, – сказав Лейтон.

Одним із можливих рішень проблеми можуть стати європейські літаки, вважають у виданні. Наприклад, в України вже є французькі Mirage 2000. За попередніми даними, Україні передали шість таких винищувачів.

Експерти вважають, що шведський літак Gripen, вироблений компанією Saab, підходить для виконання деяких завдань навіть краще, ніж F-16. У виданні нагадали, що цей винищувач може злітати з цивільних доріг і простіший в обслуговуванні.

Провідний експерт із повітряних сил у RUSI Джастін Бронк поділився з журналістами, що на рівні платформи шведський Griffin краще відповідає вимогам України майже на всіх рівнях. Проте Україні поки що не передали жодного з цих літаків.

Крім того, у Європи є й інші винищувачі, включно з Eurofighter Typhoon. Україна також поки що не отримала ці літаки, зазначили у виданні.

Журналісти підкреслили, що головна проблема полягає в тому, що повітряна програма України значною мірою орієнтована на F-16. Перехід на інші літаки може викликати нові труднощі.

У виданні нагадали, що минулого місяця міністр оборони Швеції Пол Юнсон говорив про те, що його країна вже веде переговори з Україною та іншими країнами, які входять до “Коаліції ВПС”, про передачу винищувачів Gripen. Проте він упевнений, що Швеції варто зосередитися на відправці Україні повітряних датчиків для F-16.

Бронк заявив журналістам, що Gripen може служити Україні так само добре або навіть краще, ніж F-16. За його словами, все залежить від того, як будуть підготовлені українські пілоти та обслуговуючий персонал, а також те, як буде налагоджена логістика.

Експерт з питань оборони з Центру стратегічних і міжнародних досліджень Марк Кансіан розповів, що в разі, якщо Україна отримає нові винищувачі, головна проблема полягатиме в пілотах.

“Ви не можете просто набрати їх за пару тижнів”, – пояснив він.

Також у виданні вказали на ще одну проблему – європейських літаків набагато менше, ніж F-16. Саме тому американський винищувач вважався найбільш підходящим для України.

За словами експерта з Росії з Інституту вивчення війни Джорджа Барроса, F-16 є “ідеальною моделлю через те, наскільки універсальною є ця платформа”. За його словами, Європа не може підготувати стільки пілотів для таких літаків, як Gripen, тому що їх експлуатує відносно менша кількість країн.